När Maria Wicknerts svarar i telefonen är hon ute på gästspel med Jupither Josephsson Theatre Company i Bryssel. Hon är ljud- och ljustekniker på kritikerrosade mockumentären Tigern. Samma föreställning ska snart ut på vägarna i Sverige med Riksteatern. Maria gör sin sjunde resa som turnéledare/teknisk samordnare/ljud- och ljustekniker med teatern, men nu är det sista gången. Från 1 januari står det Woodlite på hennes visitkort.

Det är en rutinerad ljustekniker som byter teater- och operascenerna mot Woodlites ljusa idéer. Dramaten, Vasateatern, Sörmlands musik & teater, Stockholms stadsteater, Malmö Opera. Det blir en lång lista när Maria pratar scener hon jobbat på. Woodlite känner hon också väl. Mötena har kommit tätare och tätare de senaste två åren.

  • Efter en intensiv period med samarbete fick jag frågan om jag jobbade på Woodlite. Vd:n Magnus Jansson och jag kom efter lite diskussioner fram till att jag gör det, säger Maria och skrattar.

Dedikerad för teaterscener

Hon har haft några uppdrag att slutföra, men nu är det Woodlite som gäller. Basen är Stockholmskontoret och specialkompetensen är förstås teater- och operascener. Efter sina nästan 20 år i branschen har Maria utvecklat sitt gehör och vet hur en känsla ska översättas i en specifik lampa.

  • Ljussättaren har en idé, operatören som ska köra ljuset har åsikter och jag har lösningen som kan göra båda nöjda, säger Maria.

För Maria handlar det alltid om att hitta den bästa lösningen. Känslan som ljuset ska förmedla står i centrum, men det ska kombineras med kvalitet och pris. En lampa som ger ett visst ljus kanske låter mycket eller är för stor. Maria kan alternativen. Omvärldsbevakningen och ständig koll på nyheter gör att Maria kan hitta lampor som ljussättaren inte ens hört talas om.